نشانه شناسی قصیدة «سفر أیوب» بدر شاکر السیاب
نویسندگان
چکیده
مانایی شعر با چند لایه بودن و خوانش برداری آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر در نیمة اول قرن بیستم همراه با تأثر از شعر و نقد غربی، شعر معاصر عربی را وارد مرحلة جدیدی کرد و آن را عرصة تاخت و تاز اسطوره های ملی و جهانی نمود. بدر شاکر السیاب از نخستین شاعران نوپرداز عرب بود که در شعر خود از رمز و اسطوره بهر ة فراوان برد. قصیدة سفر أیوب از جمله قصاید اوست که شاعر با خلق مجموعه ای از نشانه ها پیام مورد نظر خود را با مخاطب خویش در میان مینهد. این جستار به کشف نشانه های موجود در قصیدة سفر أیوب و تحلیل روابط میان آنها براساس آرا و اندیشه های آلن گریماس میپردازد و کارکرد هر یک از نشانه های به-دست آمده از بافت روایی شعر را از منظر قواعد هنجارگریزی معنایی مورد بررسی قرار میدهد؛ بر این مبنا، نشانه های موجود در این قصیده در لایة دوم معنایی و گاه بدلیل استفادة شاعر از رمز و اسطوره در عمیقترین سطح خود یعنی لایة سوم معنایی جای میگیرند
منابع مشابه
نشانهشناسی قصیدة «سفر أیوب» بدر شاکر السیاب
مانایی شعر با چند لایه بودن و خوانشبرداری آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر در نیمة اول قرن بیستم همراه با تأثر از شعر و نقد غربی، شعر معاصر عربی را وارد مرحلة جدیدی کرد و آن را عرصة تاختوتاز اسطورههای ملی و جهانی نمود. بدر شاکر السیاب از نخستین شاعران نوپرداز عرب بود که در شعر خود از رمز و اسطوره بهرة فراوان برد. قصیدة سفر أیوب از جمله قصاید اوست که شاعر با خلق مجموعهای از نشانهها پی...
متن کاملتکنیک نقاب در قصیدة «المسیح بعد الصلب» بدر شاکر السیاب
گرایش به بیان غیر مستقیم – به جای تعبیر واضح - از بارزترین ویژگیهای شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر برای دستیافتن به این هدف از ابزارهای گوناگونی بهره میبرد و تکنیک نقاب یکی از آنهاست. قصیدة «المسیح بعد الصلب» سیاب از نخستین نمونههای این تکنیک نوین ادبی به شمار میرود. از آنجا که فن نقاب بر پایة عناصر درام و داستان شکل میگیرد و دو عنصر تعارض (درگیری:conflict)و پویایی(dynamism) – به عنوان دو...
متن کاملتکنیک نقاب در قصیدة «المسیح بعد الصلب» بدر شاکر السیاب
گرایش به بیان غیر مستقیم – به جای تعبیر واضح - از بارزترین ویژگی های شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر برای دست یافتن به این هدف از ابزارهای گوناگونی بهره می برد و تکنیک نقاب یکی از آنهاست. قصیدة «المسیح بعد الصلب» سیاب از نخستین نمونه های این تکنیک نوین ادبی به شمار می رود. از آنجا که فن نقاب بر پایة عناصر درام و داستان شکل می گیرد و دو عنصر تعارض (درگیری:conflict)و پویایی(dynamism) – به عنوان دو...
متن کاملتحلیل زیبایی شناسی اشعار بدر شاکر السیاب
این پایان نامه پژوهشی است درباره ی تحلیل زیبایی شناسی اشعار بدر شاکر السیاب که در دو بخش تنظیم شده است 1-کلیات که شامل آشنایی با مفاهیم زیبایی شناسی و نگاهی به زندگی نامه و شیوه های بیانی او میباشد. 2- تحلیل زیبایی شناسی ده قصیده ی او می باشد.این قصائد از مراحل مختلف زندگی ادبی او انتخاب شده اندو جنبه های مختلف واژگان تصاویر و موسیقی را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. در این پایان نامه تکیه بر تص...
15 صفحه اولغربتگزینی در شعر بدر شاکر السیاب
غربتگزینی یا اغتراب در معنای عام کلمه، پدیدهای است که سـابقهای به قدمت زندگی بشری داشته و همـواره یکی از دغدغههای زندگی بشری بوده است؛ زیرا چه بسیار افرادی که از اجتماعات انسانی گریزان بوده و یا از نحوهی عملکرد حاکمان خود، تنفر داشتهاند که در هر دو صورت زمینهی پیدایش این پدیده در میان افراد بشری فراهم گردیده است. سابقهی این امر نیز در معنای خاص، یعنی غربتگزینی ادبی که مدّ نظر این مقاله ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب عربناشر: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
ISSN
دوره 3
شماره 3 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023